Monday, January 17, 2011

bes sunday ever

salam..
well,last sunday i went 2 bkt cerakah with my luvly siss...




 firstt of all,we want  cycling,unfortunately,since we came a little bit late,bicycle was sold out..haha..not really sold,but it had been rented to the visitors..so we decide to ride by bus..




so sad since we cannot cycling that day...sob3..








                            this is a map at bkt cerakah..let's go travelll..

after we ride on da bus..we stop at rumah idaman if i'm not mistaken..then we start explore...after finished explore,we walk until we found tmn rempah ratus,tmn orkid...then we stop at next bus stop and "tahan" da bus coz we really so tired...huhu..then luckily da bus stop and took us..next pit stop was rumah 4 musim...yahoo..so heppy since at that time it was winter time...we entered that house by pay rm3(so cheap 2 enjoy da snow)

    sooo cold since the temperature was -3 -- -7 degrree celcius..

once we entered that house,wow so amazing since this is da 1st time i saw snow(1st time at mines just ice only..no2 snow there..hehe)we captured so2 many pic and unfortunately my battery hp had dead..so sadd..so using my sis hp only 2 take our pic..snap2..mm we also took the snow and throw to each other..so hepy that time..
after we felt sooo cold then we went out and to hotter,we ate maggi ayam sold there..nyum3..after spend about 3 hour there,we went back and before sending me 2 uitm,we went 4 lunch at ayam penyet wong solo n ate ayam penyet..


                                   this dish i ate with rice...
we meet my bro there since he want to join us...after we ate,then my bro send me back at uitm...since i'm really2 tired i felt sleep until 3 p.m...then i woke up n pray...
that is my amazing experience last sunday..hope i can go there again with my family n my frenz....

Thursday, January 13, 2011

salam jumaat



assalamualaikum...
salam Jumaat kpd sume muslimin dan muslimat...arini nk share mngenai Hari Jumaat...Jumaat ialah hari kebesaran Islam bagi orang mukmin. Hari yang mulia ditentukan buat umat Muhammad SAW.


6 kelebihan Jumaat



1Berlakunya hari kiamat.
 Ya, Jumaat merupakan hari yang selalu dikaitkan dengan berlakunya hari kiamat. Dalam suatu hadis riwayat Muslim, Nabi SAW ada menyebut bahawa, “Pada hari Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.”
 2. Nabi Adam diciptakan dan dia juga disingkirkan dari syurga.
 Hari Jumaat memang istimewa. Hari ini nabi Adam diciptakan, dan hari ini jugalah beliau diturunkan daripada syurga.
Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat, pada hari itulah, Adam a.s. diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga.”
 3. Penghulu segala hari.
 Saya suka sebut Jumaat ni special. Kenapa ya? Jumaat ini adalah hari yang sangat-sangat istimewa kerana agama kita sendiri yang meletakkan Jumaat itu ketua dan lebih sedikit ganjarannya berbanding hari-hari yang lain.
Dalam suatu hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”
 4. Selamat dari fitnah kubur bagi yang mati pada hari Jumaat.
 Menurut Nabi SAW, “Tidak seorang muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah  daripada fitnah kubur.”
Jadi, sama-samalah kita berdoa moga-moga Allah memilih kita di kalangan manusia-manusia yang diberikan kelebihan oleh Allah ini.
 5. Kebaikan dengan memotong kuku.
 Peliharalah kebersihan anda. Kalau boleh, Jumaat ni bagi lebih-lebih lagi. Mana yang dah lama tak potong rambut, maka potonglah. Kasi kemas. Kalau kuku dah rasa mula nak panjang, hah potonglah.
Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”
 6. Makbulnya doa di antara dua khutbah.
 Yang ini pun kita dah selalu dengar. Daripada zaman sekolah lagi mungkin ramai yang telah diberitahu akan perkara ini. Baca doa ketika imam sedang duduk antara dua khutbah selalunya makbul doanya tu. Ya, kan?
Banyak ulamak yang berpendapat bahawa makbulnya doa yang dibaca di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua.
Ini berdasarkan hadis daripada Abu Hurairah yang bermaksud, “Pada hari Jumaat ada satu saat yang bertepatan dengan orang Islam ketika dia sedang sembahyang, di mana tatkala ia berdoa maka doanya itu akan dimakbulkan.” Dan rasulullah menunjukkan isyarat tangannya yang membawa maksud sedikit sahaja waktu itu.
JUMAAT ibarat penghulu segala hari sbbnya bnyak peristiwa dalam sejarah islam berlaku pada hari ini..antaranya:
1)semua umat islam terutamanya lelaki diwajibkan menunaikan solat jumaat..(teringat kenangan menunaikan solat jumaat di masjidil haram)

2)Nabi Adam a.s berkahwin dengan Siti Hawa.

3)Nabi Yusuf a.s berkahwin dengan Zulaika.

4)Nabi Musa a.s berkahwin dengan Siti Safura
 dengan anak Nabi Syuib a.s
5)Nabi Muhammad Sallahualaihiwasalam berkahwin
 dengan Siti Khadijah dan juga Siti Aisyah.

6)Ali bin Abu Talib r.a. berkahwin dengan Siti
 Fatimah.
sampai sini je dulu...insyaAllah,next time kt
 sambung g...
wassalam..

Wednesday, January 12, 2011

alhamdulillah...

salam...arini nk share psal bersyukur...napa kita kena selalu diingatkan supaya bersyukur no matter dpt sst yg baik?sdngkan yg xbaik itu juga didatangkan utk menguji kita..dan percayalah kamu bahawa sesungguhnya Allah tidak akan membebani seseorg itu tanpa melebihi kemampuan dirinya..
Bersyukur atau rasa terima kasih perasaan atau sikap positif menghargai faedah atau nikmat yang telah atau akan diterima. Rasa bersyukur seringkali ditumpukan dalam banyak agama. Islam contohnya, menekankan rasa berterima kasih kepada Allah S.W.T. ke atas segala nikmat yang dikurniakannya.
"Dan ketika Tuhanmu memaklumkan: 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih'." (Q.s. Ibrahim: 7)





                                   Dalam kehidupan seharian,kt perlulah sentiasa menyucapkan alhamdulillah..












I was so far from you
Yet to me you were always so close
I wandered lost in the dark
I closed my eyes toward the signs
You put in my way
I walked everyday
Further and further away from you
Ooooo Allah, you brought me home
I thank You with every breath I take.
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah
Alhamdulillah, Elhamdulillah
All praises to Allah, All praises to Allah.

yg kat atas nih lirik lagu MZ..korang suka x MZ??MZ ialah my fav artis skunk ni..sbb cara dakwah yg dia guna through lagu2 yg bes..sume lagu2 dia mendamaikan..ad selitkan berzikir dlm lagu2 dia..
so,as a conclusion 4 2day....alhamdulillah xkira msa senang je..sepatutnya masa ssh pon kt kn ucap alhamdulillah..sbbnya Allah masih syngkan kt dgn memberi kita dugaan& cabaran..

Tuesday, January 11, 2011

senyum..

salam..tajuk arini: senyum.......


















kenapa kita perlu senyum???
Chorus
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

pernah dengar lagu yg kat atas ni???2 chorus utk lagu snyum by Malique & Najwa..
beskan??

kenapa kita suka bersenyum?sbbnya kt tau senyum 2 sedekah,then as senaman muka @ pipi..bkn ssh pon nk snyum ni,tapi 4 your info org slalu ssh nk snyum sbb muka dia..setiap manusia dianugerahkan bentuk muka lain2..ad yg sestgh muka mmg ssh nk snyum..itu ialah fact..
so snyum sokmo.. :-)

Monday, January 10, 2011

zzzzzzzzz

selamat pagi...saya sekarang berada di makmal masih lagi menunggu kedatangan my luvly lecturer...diharapkan lecturer tersayang akan muncul dalam masa terdekat kerana sekiranya tidak muncul hingga jam 9.15,saya akan bangun dan keluar dari makmal untuk menuju ke PTAR 1..utk melawat pesta buku..bnyk bnda nk dfkirkan bila da msuk sem ni..adohai,harap2 aku diberi kekuatan utk mnempuhi semester baru..n harap sem ni ak akan lebih sukses dari sem b4 ni..

Tuesday, January 4, 2011

selamat pagi alam semesta...

selamat pagi diucapkan..alhamdulillah,masih lagi diberi kesempatan utk mghirup oksigen dimuka bumi Allah ini..smoga arini sume aktiviti dilancarkan..insyaAllah....

Monday, January 3, 2011

2nd day di sem 4..

wow..pg2 ad klas da,tp bila da dtg,xda lecturer plak..adohai,kalu tau,baik smbung tido d blk..hehehe...mm arini ada 3 kelas menanti...tp tolak lab pg nih,tnggal lg 2..harap2 arini better than yesterday..hehe..mm lg nk share kat korang, jatuh berapa bnyk kali pon,jgnlah kt cepat putus asa...aja2 fighting,chaiyok2, n kampatte kudasai bnda yg kt slalu dgr,tp arini nk share selamat berjuang,n ingatlah Allah sntiasa disisi mu sekiranya kt sntiasa mndampingi Allah... :-)

Sunday, January 2, 2011

hepy new year...welcome 2011!!!

selamat memsuki thun br..2011..alhamdulillah,masih lg dberi ksmpatan oleh Nya utk menghirup udara d atas muka bumi Allah yg indah ini...msuk smester yg br d UiTM...dok kolej mawar g..kebetulan atau suratan bilik yg baru ini,cuma sebelah dr sem lepas..dan alangkah kecilnya dunia ini pabila rumate sem lpas trut mnjd rumate utk sem ini...:-)
ari 1st d UiTM,pas klas g PTAR cr buku..azam br....nk tngktkn prestasi..